Ali İhsan AKSAMAZ

Laz Kimlik Mücadelesinde İskender Tzitaşi’nin Önemi

Laz Kimlik Mücadelesinde İskender Tzitaşi’nin Önemi (Özet)
Ali İhsan Aksamaz

"Laz kimlik mücadelesinin başlangıcı, bugünkü bilgilerimize göre günümüzden yaklaşık yüzelli yıl öncesine dayanır. Bu mücadele tarihi içinde karşımıza bayraklaşan iki isim çıkar. Bunlardan ilki Hopalı Faik Efendi, diğeri ise İskender Tzitaşi’dir. Hopalı Faik Efendi,  Osmanlı Lazistanı’ndan bir Laz aydınıdır. İskender Tzitaşi ise Sovyet Lazları Halk Önderidir. Her  ikisi de, Doğu Karadeniz ve Güney Kafkasya’nın yerli halklarından olan Lazların kimlik mücadelesinde önemli bir yere sahiptir. Ne yazık ki, günümüzde hem Hopalı Faik Efendi hem de İskender Tzitaşi’nin kişisel bilgilerine şimdilik sahip değiliz.

1993’de yayınlanmaya başladığımız "Ogni Kültür Dergisi” ile birlikte Laz aydınları olarak kendi kimlik geçmişimizle ilgili olarak da bazı bilgileleri aktarmaya başladık. Ne var ki, kimileri Hopalı Faik Efendi ve İskender Tzitaşi’nin önemini kavrayamadı. Bunlar günümüzde bile Hopalı Faik Efendi ve İskender Tzitaşi’yi görmek istemiyorlar. Bunun çeşitli sebepleri olabilir. Eğer bu insanlar, Lazların tarihsel yerleşim birimlerinin eski isimlerin yeniden resmiyet kazansın istiyorlarsa; TRT Lazca radyo ve televizyon yayını yapsın istiyorlarsa; okullarda anadil dersleri arasında Lazca da yer alsın istiyorlarsa; üniversitelerde Laz dili, edebiyatı, tarihi bölümleri açılsın istiyorlarsa ve en önemlisi söylediklerinde samimi iseler, Hopalı Faik Efendi ve  İskender Tzitaşi’nin yüzelli yıllık mücadele geçmişine sahip çıkmalıdırlar. Bütün bunları söylem, tutum, davranış, ilişki ve çalışmalarıyla da  göstermek zorundadırlar.

Kimi Laz aydınlarının israrla görmek istemedikleri yalnızca Hopalı Faik Efendi ve  İskender Tzitaşi değil.TKF kurucu komitesi Osman Topçuoğlu’yu da, Kadın Emek önderi Topçuoğlu Safiye Hanım’ı da görmek istemiyorlar. Bunun yerine yalnızca Hasan Helimişi’yi ön plana çıkarmayı yeğliyorlar. Hasan Helimişi’yi de ön plana çıkartırken, onu da yalnızca romantik bir şair olarak lanse etmeyi daha uygun buluyorlar!

 

Emojiye tıkla - Yorum yap - Paylaş
Bu içeriği Sosyal Ortamda Paylaş

Bu haberi okuyanlar aşağıdakileri de okudu



Laz Kimlik Mücadelesinin Kilometre Taşı İki Kitap: “Oxesapuşi Supara” ve “Çkuni Ç’ara- Albonişi Supara”
Yazarlar
Laz Kimlik Mücadelesinin Kilometre Taşı İki Kitap: “Oxesapuşi Supara” ve “Çkuni Ç’ara- Albonişi Supara”

Laz Kimlik Mücadelesinin Kilometre Taşı İki Kitap: "Oxesapuşi Supara” ve "Çkuni Ç’ara- Albonişi Supara”

İskender Tzitaşi'den Mektuplar Kitabı
Lazca yayınlar / Lazca
İskender Tzitaşi'den Mektuplar Kitabı

İskender Tzitaşi mektupları kitaplaştı. İskender Tzitaşi mektuplarından oluşan İskender Tzitaşi'den Mektuplar isimli kitap Lazika Yayınlarından çıktı.

LAZCA YAZILI BİR DİLDİR
İrfan Çağatay Aleksiva
LAZCA YAZILI BİR DİLDİR

LAZCA YAZILI BİR DİLDİR İrfan Ç. ALEKSİSHİ Akademik bir sorunsal değil de edebi bir malzeme olarak Lazcaya yaklaşan ilk kişi, Nikolay Marr’ın rivayetine göre, Hopalı Faik

"Lazca ile Ancak Şarkı Söylenir" Demişlerdi!
Lazca
"Lazca ile Ancak Şarkı Söylenir" Demişlerdi!

Lazca Açıklamalı Aritmetik Ders Kitabı Yazan : Ali İhsan Aksamaz Lazca ağırlıklı çalışmalarıyla tanınan "Lazika Yayın Kollektifi," Lazca ve Laz kimliği açısından çok önemli bir

Lazca gazete " ağani muruntsxi" çıktı
Lazca
Lazca gazete " ağani muruntsxi" çıktı

Tamamen Lazca yazılardan oluşan Ağani Muruntsxi (yenı yıldız) gazetesi çıktı. İlk olarak İskender Tzitaşi editörlüğünde 7 Kasım 1929 SSCB Abhazya'da mç'ita muruntsxi (kızıl

Lazcanın Yazarı ve Şairi : Munir Yılmaz Avcı
Ali İhsan AKSAMAZ
Lazcanın Yazarı ve Şairi : Munir Yılmaz Avcı

Kendisini gıyabında, 1994 yılı ikinci yarısında tanıdım. O zamanlar İstanbul’da kolektif bir bilinçle yayınlıyor olduğumuz "Ogni Dergisi”ne bir mektup göndermişti. "Ogni

Gişiş yap yada ücretsiz üye ol

İçerik Takvimi

Rize nöbetçi eczaneleri
HANGİ BELEDİYEYİ DAHA BAŞARILI BULUYORSUNUZ?