Xak'u
(şehitlik) köyü, Pazar ilçesine bağlıdır. Bak'oz ve Handağı (xandaği)
köyleri arasında bulunur. Köy Lazlardan oluşmaktadır. Geleneksel Laz
kültürü taşımasının yanı sıra; Bu bölgede çok fazla görünmeyen muhacir
olarak bu köye sonradan yerleşenlerin sayısı fazladır.
xak'u
köylüleri geçimini büyük ölçüde çay tarımı ile sağlamaktadırlar. 1990
da 600 iken, 2010 nüfus sayımına göre köyde 400 kişi yaşamaktadır.
Köylülerin büyük kısmı diğer şehirlerde yaşamaktadır. Çay mevsiminde,
Okul tatilleirnde gelip kışın tekrar dönenlerin sayısı neredeyse tümüne
yakın. Kışın burada kalanların sayısı bir elin parmaklarını
geçmemektedir.(200 kişi kışın yaşamaktadır; Muhtar v.)
Köyün yüksek tepelerinde şimdilerde bile bariz görülen, köyün büyükleri tarafından hala anlatılan Osmanlı ile rusya arasındaki (1877-78) savaştan kalma mevziler, siperler görünmekte. Başka bir görüş ise Mehmet Hacısüleymanoğlu tarafından bu yazımıza görüş bildirdi; "Bende haddim olmayarak bir konuyu düzeltmeniz adina yardimci olmak isterim. Şehitlik köyünde Ruslarla geçen savaş veya çatişma 1877-78 doksanuç harbi denen tarihte değil. Birinci dünya harbinde 1914 yılında yaşanmiştir ve o köyde çokca şehitlik mevcuttur bilgilinze ve ikginize saygilarumla "
O dönemde Xak'u Köyünde büyük çatışmalar yaşanmış. Anlatılanlara göre savaş sırasında bir çok kişi geri dönememiş ve bir daha haber alınamamış. Bu savaşta kahramanca savaşan Lazlardan ağır yalanmış biri bu köyde hastane olarak kullanılan ahşap bir evde tedavi etmeye çalışmışlardı kısıtlı imkanlarla. Burada tedavi edilemeyeceklerini anlayan köylüler, Pazar ilçesine götürmeye karar vermişler. O dönemde araç olmadığından insan gücü ile yaklaşık 5-10 km uzaktadi Pazar ilçesine varamadan şimdiki bölge trafik denilen Hamidiye'ye yakın bir yerde yolda şehip olmuş. Hala mezarı burada bulunmakta. Şehitlik köyünun adının bu olaydan aldığı rivayet edilir fakat Lazca yerisimleri bu bölgelerin tümünde değiştirildi. Köy savaş döneminde hastane olarak kullanılan tahta ev hala dimdik ayakta. Pazar kaymakamlığı bu kahramanlıkların gelecek nesillere aktarılması için bu evi ziyaret edip ev sahiplerinden müze olması konusunda izinler alınmış. Kısa zamanda müze haline getirilmesi planlanıyor.
Köye dışarıdan gelip yerleştiler.
Karali aileleri:
Karali ailelerinden (40) Mustafa Karali'nin bana anlattıklarına göre: Aileleri köye bir dizi göç ile gelmişler. Sırası ile; Önce Çamlıhemşin ilçe merkezinden aynı ilçe sınırlarındaki Orinç'eti denen yere yerleştiler. Buradan tekrar göç edip bir süre Komilo ve Me'aleskirit'e (dikkaya köyü) yerleşmişler. Tekrar burada göç edip şimdi bulundukları Pazar ilçesi Xak'u köyüne yerleşmişler. Bu göç etme geleneği şimdiki bir kaç ailede de sürmekte. Bu köyde ikamet ediyor iken Samsun Alaçatı'ya Halil Karali isminde biri göç etmiş. Hala mekaleskirit köyünde karali aileleri çokça bulunmaktadırlar.
Çorbacı aileleri:
Necati Çorbacı adında amcamızın bana anlattıklarına göre: Dalyan Ali
denilen kişi, kardeşi ile birlikte Çamlıhemşine bağlı M3'anu (topluca
köyünde Megraller ve Çorbacılar) denilen akrabalardan kopuk buraya
(xak'u) yerleşmişler. İlk geldiklerinde iki hane imişler. Şimdi ise
sayıları 40 haneyi buluyor. Eskiden geldikleri köye sık sık ziyarettte
bulunurlarmış. Şimdilerde ise bağları iyicek kopmuş. 1947 de bu bölge
eşkiyaların merkezi imiş. Akşama yakın hiç kimse sokağa çıkamaz halde
imişler. Korku ve eşkiyalıktan çok çekmişler.
Bu iki akraba dışında farklı köylerden sonradan gelen sayısı çok fazla. bu yönü ile diğer yerlerden çok farklı bir yapısı var.
Köyde dikkat çeken meyvelerin çok olması ve çayları gölgelemesine karşın ağaçları kesmemeleri.
köyün camiisinde dış cephe kaplaması sırasında eski camii inşaa tarihi
yerine, tadilat tarihini yazdılar. Camii yapılış tarihi yerine tadilat
tarihi olan 2010 yazmaktadır. Bu ilk bakışta bu camiinin yeni olduğu
izlenimi vermektedir. Bu yüzden bir yazımda camii tarihini 2010 yılı
olarak yazmıştım. Camii de yazan tarihi değiştirmeleri mantıklı
olacaktır.
Evleri ne yazık ki betonlaşmış. Ahşap ev sayısı çok az.
Köy toplu değil. Çok geniş arazisinden olsa gerek evler birbirinden çok uzak. Bir iki evden oluşan mahalleler oluşmuş.
Yolları bozuk.
Bu yazı köyün tarihi değildir. Köydeki izlenimimiz ve adı geçen kişilerin rivayetleridir.
Köyde yaptığımız çekimlerden kısa bir video
[youtube]http://youtu.be/YnF5hp_hYx0[/youtube]
Ramazan Kosanoğlu K'lemurişi
ramox@hotmail.com
remezanina@lazca.org
www.lazcaorg
Bu haberi okuyanlar aşağıdakileri de okudu
Pazar’da vurgun: 2 ölü 1 yaralı
Pazar Şehitlik Köyü Muhtarı ve eşi ile yengesi, arazı anlaşmazlığı nedeniyle akrabası tarafından vuruldu.
MEKALESKİRİTİ (DİKKAYA) KÖYÜ
Mek'alesk'iriti (Dikkaya Köyü) Dikkaya Köyü DoğuKaradeniz'de Rize ili Çamlıhemşin ilçesine bağlı köydür. Dikkaya köyünün halk arasında da yaygın olarak kullanaılan gerçek adı
Pazar'da cinayet zanlısı kendini vurdu
Pazar İlçesindeki 3 kişinin hayatını kaybettiği olayda aranan cinayet zanlısı ölü bulundu
DOĞU KARADENİZ'DE LAZLARIN VE LAZCA KONUŞANLARIN SAYISI BELİRLENDİ
DOĞU KARADENİZ'DE LAZLARIN VE LAZCA KONUŞANLARIN SAYISI BELİRLENDİ RİZE'DE YAŞAYAN LAZ AKTİVİST VE YAZAR RAMAZAN KOSANOĞLU TARAFINDAN YAPILAN ARAŞTIRMADA, RİZE VE ARTİN İL, İLÇE
RİZE ÇAMLIHEMŞİN İLÇESİNE BAĞLI KOMİLO KÖYÜNDE OLAĞAN ÜSTÜ COVİD 19 TEDBİRLERİ
Rize Çamlıhemşin Komilo köyü muhtarı Lütfü SEZGİN yaptığı açıklamada bir köyün Çinopa mahallesinin 14 gün boyunca izole edileceğini, köye şehir dışından kimsenin alınmayacağını, 3
DOĞU KARADENİZ'DE SEL, HEYELAN VE TAŞKINLARDA 644 KİŞİ ÖLDÜ
Doğu Karadeniz Bölgesinde 90 yıllık sürede meydana gelen 59 sel, heyelan ve taşkın olaylarında toplam 644 kişi hayatını kaybetti. Bölgede en fazla sel ve taşkın olayı Rize’de